Współpraca z Fundacją Biedronki

Już szósty rok (od 2018 r.) Fundacja Biedronki wspólnie z Caritas Polska realizuje program pomocy „Na codzienne zakupy”. Pomoc trafia do ubogich, schorowanych, samotnych osób starszych. W tym roku jest ich ponad 11 tys. Każdego roku seniorzy w programie korzystają ze wsparcia wolontariuszy Caritas – w tym roku jest ich ponad 4 tysiące.

84% uczestników twierdzi, że program w znaczący sposób przyczynia się do poprawy warunków ich życia. Dzięki niemu lepiej się odżywiają i mają więcej środków na wykup leków. Cenią kartę jako formę pomocy za możliwość dokonywania samodzielnych wyborów i anonimowość. Seniorzy bardzo doceniają także systematyczną pomoc wolontariuszy Caritas biorących udział w tym programie. Fundacja wsparła dodatkowe działania Caritas skierowane do seniorów, w tym akcję propagującą Kopertę Życia (otrzymuje ją corocznie 20 tys. seniorów), projekt „Spełniamy marzenia”, paczki świąteczne dla samotnych seniorów, lokalne projekty Caritas aktywizujące seniorów czy szkolenia liderów wolontariatu senioralnego. Wartość inwestycji w 2023 r. wynosi 20,9 mln zł.

Współpraca sieci sklepów Biedronka z Caritas w Polsce

Caritas Polska to charytatywne ramię Kościoła Katolickiego w Polsce – największa i ciesząca się największym zaufaniem społecznym organizacja charytatywna w kraju, zatrudniająca 28 tys. pracowników i wspierana przez 90 tys. wolontariuszy. Caritas oferuje różne formy wsparcia: prowadzi jadłodajnie dla ubogich, wspiera dzieci ze środowisk słabszych społecznie, prowadzi instytucje opiekuńcze dla osób starszych i niepełnosprawnych. Sieć Caritas składa się z Caritas Polska, która pełni funkcję koordynatora projektów ogólnopolskich i zagranicznych oraz z 45 Caritas diecezjalnych, które niosą bezpośrednią pomoc potrzebującym.

Biedronka jest największą siecią sklepów spożywczych w Polsce, posiadającą ponad 3,4 tys. sklepów w ponad 1100 miejscowości i zatrudniającą ok. 80 tys. osób.

Z uwagi na skalę działania, zasoby, możliwości realizacyjne i zasięg geograficzny, obie organizacje są dla siebie naturalnymi partnerami, którzy, łącząc siły, mogą przyczyniać się do pozytywnych zmian w społeczeństwie. Jerónimo Martins Polska współpracuje z Caritas od 2006 r. Realizuje szereg programów społecznych i działań pomocowych, których beneficjentami są podopieczni Caritas w całej Polsce; osoby wykluczone społecznie, samotne, ubogie, potrzebujące wsparcia zarówno w zakresie codziennej egzystencji i w zakresie edukacji.

Wspólne działania rozpoczęły się od wsparcia podopiecznych Caritas za pomocą produktów pozyskanych ze zbiórek żywności realizowanych kilka razy w roku w sklepach sieci Biedronka oraz poprzez pikniki rodzinne z okazji Dnia Dziecka – „Codziennie bądźmy razem”, które przygotowywane były w kilkudziesięciu diecezjach w kraju. Wspólne akcje zbierania przyborów szkolnych, organizacja kolonii letnich dla dzieci, Mikołajek czy Międzynarodowego Dnia Chorego, ustanowionego przez papieża Jana Pawła II dopełniły zakres współpracy.

Od 2017 r. Caritas Polska realizuje program „Spiżarnia Caritas”, którego Biedronka jest głównym partnerem. Program łączy cele ograniczenia marnowania żywności oraz pomocy potrzebującym. W ramach programu niesprzedana, ale pełnowartościowa żywność odbierana jest bezpośrednio ze sklepów i przekazywana do osób potrzebujących w postaci paczek i posiłków. W 2021 roku Caritas w Polsce odebrały 6 836 ton żywności o wartości 59,65 mln zł z ponad 950 sklepów Biedronka. Dzięki współpracy regularną pomoc żywnościową otrzymuje ponad 50 000 osób. W celu wsparcia infrastruktury transportowej programu Jeronimo Martins Polska dofinansowała zakup 19 samochodów dostawczych – chłodni do przewozu żywności w ramach programu. Od 2020 roku firma wspiera dzieci z rodzin uboższych oraz podopiecznych placówek Caritas w ramach Dnia Dziecka. Biedronka przekazuje dla dzieci co roku dziesiątki tysięcy znanych maskotek – Słodziaki, Fajniaki, Świeżaki oraz wspiera akcje finansowo.

Więcej informacji o partnerstwie Fundacji Biedronki i Caritas TUTAJ

Secured By miniOrange